X
Annons
X

Det känsloväckande värdet växer

Varumärket står för en allt större del av ett företags marknadsvärde. I USA finns flera officiella rankningar som årligen utser världens starkaste och högst värderade varumärken, men i Sverige har de flesta företag ingen koll på hur mycket deras varumärke är värt.

Vi köper inte längre produkter, vi köper varumärken. Dagens konsumenter handlar lika mycket med hjärtat som med hjärnan och då är känslan för varumärket avgörande. Detta innebär att det värde av ett bolag som varumärket tillför får allt större betydelse för ekonomin.

Dryckesjätten Coca Cola har ett börsvärde på 1000 miljarder kronor, men företagets varumärke är värt 504 miljarder kronor, enligt Interbrands rankning över världens starkaste varumärken. Relationen säger en del om vikten av ett starkt varumärke i dagens konsumtionsdrivna samhälle, men också att varumärkets betydelse för ett bolags affär inte är något man längre kan bortse från.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X