Det här skäms vi mest över att handla

Du är vad du har i din varukorg - åtminstone tycker fyra av tio svenskar det. Och var fjärde kvinna och var femte man skäms över maten de handlar.

Under strecket
SvD
Publicerad
Foto: COLOURBOX
Annons
Foto: COLOURBOX
Foto: COLOURBOX

När du lägger upp dina varor i livsmedelsbutikens kassa granskas de av de andra i kön. Och fyra av tio personer uppger att de bildar sig en uppfattning om en människa utifrån vad de lägger upp på rullbandet. Det visar en ny undersökning från Livsmedelsföretagen.

Dessutom skäms vi över maten vi handlar - det uppger var fjärde kvinna och var femte man. Det vi skäms mest över att ha i varukorgarna är dietmat, som bantnings- eller lightprodukter. På andra plats kommer snacks och chips följt av färdigmat.

Men vi skäms inte bara över det vi handlar - vi skryter också gärna om valda delar av varukorgen. Dyr och exklusiv mat ligger inte helt oväntat i topp. På andra plats kommer kunskaper om vin och andra drycker och på tredje plats kommer nyttig och hälsosam mat.

Annons
Annons

– Mat är en statusmarkör. Därför både skäms vi för och skryter om den mat vi köper och äter, säger Marie Söderqvist.

I sociala medier är skrytet som allra störst, på Instagram är exempelvis hashtaggar som #instafood och #food betydligt populärare än mode- eller musikbilder.

10 i topp – maten vi skäms mest för

  1. Dietmat (bantnings- eller lightprodukter) 20 %
  2. Snacks 19 %
  3. Färdigmat 17 %
  4. Snabbmat (hamburgare, pizza) 17, %
  5. Mat med mycket tillsatser 17, %
  6. Halvfabrikat 13 %
  7. Mat från lågprisvarumärken 9 %
  8. Mat som inte är ekologisk 5 %
  9. Mat som inte är miljömärkt 5 %
  10. Kött 4 %

10 i topp – maten vi skryter om

  1. Dyr och exklusiv mat 40 %
  2. Vin och andra dryckeskunskaper 39 %
  3. Nyttig och hälsosam mat 36 %
  4. Hembakat bröd 33 %
  5. Ekologisk och ”schysst mat” 33 %
  6. Besök på nya och heta restauranger 29 %
  7. Egenplockad svamp eller bär 29 %
  8. Närproducerad mat 29 %
  9. Mat lagad från grunden 28 %
  10. Mat som är komplicerad att tillaga 27 %

(Procentsatserna anger hur stor andel av de tillfrågade som anger att de skäms över resp. skryter om respektive matkategori)

Om undersökningen

Undersökningen utfördes under oktober 2012 av United Minds på uppdrag av Livsmedelsföretagen. Totalt deltog 1 025 personer i undersökningen.

SVD.SE

Annons
Annons
Annons
Annons
Annons