X
Annons
X
Fördjupning

Det här kan vara bästa elbilen på marknaden

En slank och skapligt rymlig familjebil med tillräckliga fartresurser och en mycket snålgående drivlina. Är Hyundai Ioniq Electric marknadens bästa elbil? Somligt talar för det.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Att köra Hyundai Ioniq Electric är roligt. Fast inte på det sätt som vi bilentusiaster brukar tala om, där styrning, chassikontroll och motorrespons bidrar till en harmonisk och belönande körupplevelse.

Det ord som bäst kommer för mig är det engelska "effortless", det vill säga utan besvär, lätt och ledigt.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 1 av 11

Hyundai Ioniq finns som hybrid, laddhybrid och elbil. Här är den eldrivna versionen, som röjer sig bland annat genom att sakna traditionell kylargrill.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 2 av 11

Den elektriska synkronmotorn drivs med ett batteri på 28 kilowattimmar.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 3 av 11

Här finns inga konstigheter. Tvärtom är förarmiljön väldisponerad.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 4 av 11

Behändigt format och vettig paketering utan ambitioner att vara någon regelrätt familjefraktare. Hyundai Ioniq har halvkombikaross.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 5 av 11
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 6 av 11

Ioniq är en behaglig och vettigt utrymmesdisponerad elbil.

Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 7 av 11
Bild 8 av 11
Foto: Pontus Lundahl/TT Bild 9 av 11
Foto: Bernhard Limberger/BMW Bild 10 av 11
Foto: Eric Lund Bild 11 av 11
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X