Annons

Det här kan Tesla lära av Mercedes EQC

Man känner igen Mercedes EQC på den långa horisontella ljusrampen – som vi ser på allt fler bilar i dag.
Man känner igen Mercedes EQC på den långa horisontella ljusrampen – som vi ser på allt fler bilar i dag. Foto: Julia Brzezinska

SvD är på plats i elbilsmetropolen Oslo för en första bedömning av Mercedes EQC. I Norge har man kommit över räckviddsångesten och med över 220 000 elbilar är det ingen slump att den internationella presskörningen äger rum här. Är EQC bättre än konkurrenterna?

Publicerad

OSLO EQC är inte Mercedes första elbil. För tio år sedan investerade man i Tesla som precis hade lanserat sin första modell och behövde mer kapital för att komma vidare – i gengäld fick Mercedes mer kunskap om elbilar.

Resultatet av samarbetet blev elbilen B 250 e som hade elmotor, batteri och laddare från Tesla. Priset startade på 400 000 kronor och räckvidden var 20 mil. Försäljningssuccén uteblev och modellen lades ner efter tre år.

Mercedes EQC är först ut av de tio elbilar som Mercedes ska lansera fram till 2025.

Foto: Julia Brzezinska Bild 1 av 12

Via appen kan man styra starttid för laddning, se den aktuella statusen på batteriet och planera rutter på förhand.

Foto: Julia Brzezinska Bild 2 av 12

I körläget Maximum Range går bilen så snålt den kan. För att besinna gasglada förare har man programmerat in ett konstgjort motstånd i gaspedalen. Smart!

Foto: Julia Brzezinska Bild 3 av 12

Vår snittförbrukning på färddatorn: 41,9 kWh/ 100 km! Det är många snurr på vindkraftverket eller solstrålar på solpanelerna. EQC verkar inte vara den snålaste bilen i ligan.

Foto: Julia Brzezinska Bild 4 av 12

EQC har ett avancerat och lättbegripligt system för att ställa in laddtider, men även för att begränsa laddhastigheten. Skonsamt för batteriets hälsa.

Foto: Julia Brzezinska Bild 5 av 12

Navigationen i MBUX är utrustad med AR – augmented reality. I detta fall dyker det upp virtuella pilar som visar när det är dags att svänga.

Foto: Julia Brzezinska Bild 6 av 12

Innerutrymmena i EQC är identiska med de i Mercedes suv GLC. Storleksmässigt placerar den sig mellan den mindre Jaguar I-Pace och den större Audi e-tron.

Foto: Daimler AG Bild 7 av 12

De olika metallerna i battericellerna. Tillverkningen domineras av asiatiska aktörer som LG Chem, Samsung, CATL och Panasonic. Själva kemin inuti är i stort sett den samma med små variationer. Tesla köper cylinderformade celler av Panasonic medan de andra använder sig av påsceller. Panasonics cylinderformade celler är något billigare att producera tack vare serieproduktionen, men tar något större plats än påsceller eftersom de inte går att paketera lika tajt.

Foto: Julia Brzezinska Bild 8 av 12

Förarmiljön domineras av en mycket bred pekskärm med samma upplösning som hos den senaste tv-skärmen.

Foto: Julia Brzezinska Bild 9 av 12

SvD:s testare Julia Brzezinska.

Bild 10 av 12
Foto: Audi Bild 11 av 12
Foto: Tesla Bild 12 av 12
Annons
Annons
Annons
Annons