Det här är vad branschen väntat på

Inga fler livbolagskriser. Och inga fler trängda livbolags- direktörer som meddelar att spararnas pengar visst finns kvar i kassavalven. Inga fler livbolagskriser. Och inga fler trängda livbolags- direktörer som meddelar att spararnas pengar visst finns kvar i kassavalven.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är sannolikt den fromma förhoppning Ingrid Bonde, chef på Finansinspektionen, bär på när det gäller livbolagssektorn. Inspektionens nya ”trafikljussystem” är naturligtvis ingen garanti för att så blir fallet. De finansiella marknaderna kan alltid krascha.
Men riskerna för att de enskilda spararna ska drabbas tycks bli ändå betydligt mindre med det nya varningssystemet. Det lär de svenska konsumenterna uppskatta.
Ingen vill vara med om det läge som uppstod i början av 2000-talet när börsraset aldrig tycktes upphöra och där livbolag efter livbolag tvingades redovisa usla konsolideringstal. Och där till slut vissa bolag tvingades ta tillbaka pengar från sina sparare - reallokera.
Hade det nya vassare ”trafikljussystemet” funnits då hade en del av kapitalförlusterna kanske kunnat undvikas.
Men det nya systemet kommer inte bara att få till följd att enskilda konsumenters intressen stärks. Det kommer säkert också att leda till att tilltron till hela branschen ökar. Det har livbolagssektorn väntat
länge på.
Det är sannolikt den fromma förhoppning Ingrid Bonde, chef på Finansinspektionen, bär på när det gäller livbolagssektorn. Inspektionens nya ”trafikljussystem” är naturligtvis ingen garanti för att så blir fallet. De finansiella marknaderna kan alltid krascha.
Men riskerna för att de enskilda spararna ska drabbas tycks bli ändå betydligt mindre med det nya varningssystemet. Det lär de svenska konsumenterna uppskatta.
Ingen vill vara med om det läge som uppstod i början av 2000-talet när börsraset aldrig tycktes upphöra och där livbolag efter livbolag tvingades redovisa usla konsolideringstal. Och där till slut vissa bolag tvingades ta tillbaka pengar från sina sparare - reallokera.
Hade det nya vassare ”trafikljussystemet” funnits då hade en del av kapitalförlusterna kanske kunnat undvikas.
Men det nya systemet kommer inte bara att få till följd att enskilda konsumenters intressen stärks. Det kommer säkert också att leda till att tilltron till hela branschen ökar. Det har livbolagssektorn
väntat länge på.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons