Annons
X
Annons
X

Det här är nya Saab 9-5

Här är bilen som ska rädda Saab Automobile, förutsatt att affären med Koenigsegg går i lås. Båda – nya 9-5 och försäljningen från GM – är kvalificerade högriskspel.

På Frankfurtmässan i september visas nya Saab 9-5, efterträdaren till Saabs gamla storbil som rullat av banden i tolv år nu. Det är alltså hög tid för något nytt.

Och nytt blir det, lovar Trollhättan, i alla fall sett till form och en rad detaljer.

Bakljusen andas en aning Audi med sina lysdioder. De viktigaste instrumenten visas uppe i vindrutan – en teknik inhämtad från flygindustrin. Motorn startas med startknapp, dörrhandtagen på insidan är svagt upplysta för den som ska hitta ut ur bilen i mörkret, avgasrören är sportigt fyrkantigt formgivna. Och fordonets hela linjespel – formen djärvt framåtdragen mot huven med ­sidorutorna som känns ihopsmälta med vindrutan – andas, ja, åtminstone något annorlunda. Saabkänsla skulle kanske någon kalla utseendet, särskilt i fronten med den karaktäristiska grillen och luftintagen på båda sidor.

Annons
X

Det har redan påpekats och bokförts på minuskontot att nya 9-5 är en stor bil. Längden är strax över fem meter. Måttet placerar 9-5 i samma härad som Audis bjässe A6. Tjänstevikten beräknas hamna kring två ton och det säger sig självt att ett sådant fordon, i en tid av lågkonjunktur och ökat miljömedvetande, måhända kan beskyllas för i alla fall dålig tajming. Om inte någonting värre.

Men motorerna räknar Saab med ska rädda nya 9-5:an från att dömas ut som en nyfödd miljömässig dinosaurie.

SvD Bil & Motor har provkört flera modeller ur konkurrenten Volvo PV:s Drive-serie. Där är metoden denna: ta en stor Volvo och sätt i en minimal dieselmotor. Sänk markfrigången, smäll in en elektrisk styrservo och annat som sparar motor­effekt, och vips har du en miljömässigt korrekt familjebil. Ingen raket måhända, men som går hundra mil på en tank och levererar låga utsläpp.

Saab Automobile väljer en annan strategi. Tidningen Vi Bilägare skrev för en vecka sedan, apropå nya 9-5, att Saab inte vill sänka motorstyrkan, men ändå försöker minska utsläppen. Huvudmotorn i nya 9-5 blir en 1,6-liters turboladdad bensinmotor som levererar 180 hästkrafter. Jämfört med flera av konkurrenterna i premiumsegmentet är motorn liten, och Saab bör alltså kunna vinna poäng på att de faktiskt håller nere motorvolymen. Därutöver ska 9-5 kunna fås med två olika dieslar och E85-motor, samt Aero-versionens V6:a med 300 hästkrafter. I planerna ingår också framtida hybriddrift.

Men Saab 9-5 har i motorpressen trots allt beskyllts för brist på ny, revolutionerande teknik. Det måste till något extra, resonerar vissa, för att lyfta ett bilmärke som tappat 70 procent av sin försäljning i bilkrisen och som alltjämt saknar en ny ägare.

Annons
Annons
Annons
X
Annons
X
Annons
X