”Det här är något annat än dyslexi och lägre IQ”

Många barn med språkstörning går under radarn, tror Anna Eva Hallin.
Många barn med språkstörning går under radarn, tror Anna Eva Hallin. Foto: Adam Wrafter

Ju mer ”språktung” skolan har blivit, desto större problem får elever med språkstörning – även i det sociala samspelet. Det är lätt att tolka svårigheterna som dyslexi eller lägre intelligens, men det här något annat. Och väldigt vanligt.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
”Skolan är allmänt strulig för de här eleverna. Jag vill lyfta dem som ha svårt att uppnå målen och att få kompisar”, säger Anna Eva Hallin som forskar om språkstörning.

”Skolan är allmänt strulig för de här eleverna. Jag vill lyfta dem som ha svårt att uppnå målen och att få kompisar”, säger Anna Eva Hallin som forskar om språkstörning.

Foto: Adam Wrafter
Språkstörningen kopplas av forskarna till förmågan att minnas och bearbeta information. ”Språk och minne hänger samman och många med språkstörning upplever att de glömmer väldigt lätt”, säger Anna Eva Hallin.

Språkstörningen kopplas av forskarna till förmågan att minnas och bearbeta information. ”Språk och minne hänger samman och många med språkstörning upplever att de glömmer väldigt lätt”, säger Anna Eva Hallin.

Foto: Adam Wrafter
Annons

Vi gör intervjun under hennes förmiddagspromenad med barnvagnen, men ibland skrapar vinden i mikrofonen. Ibland försvinner rösten. Jag sitter som på helspänn för att inte missa ett ord av vad logopeden och forskaren Anna Eva Hallin säger om diagnosen språkstörning.

Och precis så kan det vara att leva med språkstörning. Ständigt och jämt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons