”Det här är den nya tv:n”

Videoannonser på internet blir allt viktigare i takt med att annonspengarna flyttas från traditionell tv. I jakten på de digitala pengarna har flera storaffärer genomförts. Det ser svenska branschveteranen Videoplaza som både en bekräftelse och en stor möjlighet.

Under strecket
Publicerad
Jonas Flodh, produktchef, Sorosh Tavakoli, vd och grundare och David Mühle, Nordenchef.

Jonas Flodh, produktchef, Sorosh Tavakoli, vd och grundare och David Mühle, Nordenchef.

Foto: TOMAS ONEBORG
Sorosh Tavakoli framför en skärm som visar dygnets annonser, drygt 33 miljoner över världen.

Sorosh Tavakoli framför en skärm som visar dygnets annonser, drygt 33 miljoner över världen.

Foto: TOMAS ONEBORG
På kontorets skärmar visas trafiken.

På kontorets skärmar visas trafiken.

Foto: TOMAS ONEBORG
Kolla in kartan på http://sthlmdigital.svd.se/svd-map.

Kolla in kartan på http://sthlmdigital.svd.se/svd-map.

Foto: SVD.SE
Annons

På samma sätt som annonspengarna flyttats från tryckta medier till internet så pågår det ett skifte från traditionell tv till ip-baserad tv. Marknaden för videoannonser växer snabbare än något annat reklamområde på internet och det finns gott om exempel på hur olika aktörer försöker få en bit av den kakan.

Traditionella medier satsar mer och mer på video. I takt med att Facebook byggt om sin tjänst har rörlig bild fått en mer framskjuten placering och traditionella tv-bolag har gjort storsatsningar på egna play-tjänster samtidigt som kabel-tv-bolagen byggt upp egna system för uppspelning på datorer och mobila enheter. Allt för att inte tappa mark när annonsmarknaden flyttas.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons