Det har alla framgångsrika lärare gemensamt

Vad utmärker en skicklig lärare bakom lyckade elevresultat? Det vet podcastkollegorna Anna Sterlinger och Philip Hjalmarsson. I över hundra lärarintervjuer ger alla samma svar.

Philip Hjalmarsson och Anna Sterlinger kan efter otaliga intervjuer urskilja ett tydligt mönster i en lyckad undervisning. Nu föreläser de om framgångsfaktorn i skolan.
Philip Hjalmarsson och Anna Sterlinger kan efter otaliga intervjuer urskilja ett tydligt mönster i en lyckad undervisning. Nu föreläser de om framgångsfaktorn i skolan. Foto: Victor Ackerheim

Hundratals inspelade timmar med material i Annas och Philips lärarpodcast har resulterat i en inspirationsbank för läraren Anna Sterlinger och projektledaren Philip Hjalmarsson. När de började titta på vad det är som gör att vissa lärare lyckas så bra i klassrummet märkte de att alla säger samma sak.

Vad upptäckte ni?

– Att relationen mellan lärare och elever är a och o. Samtliga lärare vi intervjuat talar om den relationella kompetensen som den viktigaste, har du investerat i en god relation med dina elever kan du lära dem vad som helst, säger Anna Sterlinger.

Det här är ingenting man kan låtsas, det behöver vara genuint.

– Förutom denna förmåga handlar det även om att kunna skapa lust till lärande, och det som nämns i de flesta fall är motivationshöjande, verkliga, värdeskapande eller meningsfulla uppgifter. Vad de kallas är olika, men de utmärks av elevnära ämnen, uppgifter som skapar värde för andra än eleven och ofta har koppling till verkligheten. Uppgifterna blir "viktiga på riktigt", som läraren Martin Ferström säger.

Varför tror ni att relationen är så viktig?

– Det här är ingenting man kan låtsas, det behöver vara genuint. Finns det ingen relation finns det heller ingen tillit och inte samma typ av respekt. Att ha en relation handlar även om att kunna misslyckas och lyckas, att våga bygga upp och bryta ihop. En bra relation mellan en lärare och en elev kan vara avgörande för elevens framtid, det är det så många som vittnar om. "Det var någon som trodde på mig, visade att hen brydde sig och hur det gick för mig."

Har ni hittat fler nycklar till en lyckad undervisning?

– Ja, till exempel vår förmåga som lärare att ha höga förväntningar på våra elever. Detta är en otroligt viktig framgångsfaktor som kan vara avgörande för eleverna och deras studieresultat. Det finns även 4 "ingredienser" kvar, men de håller vi lite på och de kan man ta del av i vår föreläsning ...

Vilka relationsskapande sätt har ni själva tagit med er in i undervisningen?

– Att vara nyfiken och intresserad av elevers liv, även utanför skolan. Att veta vad eleven gör på fritiden kan göra stor skillnad. Vem vet, du kanske är den första som frågat.

Philip Hjalmarsson och Anna Sterlinger kan efter otaliga intervjuer urskilja ett tydligt mönster i en lyckad undervisning. Nu föreläser de om framgångsfaktorn i skolan.

Foto: Victor Ackerheim Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X