Annons
X
Annons
X

”Det handlar om före och efter Iphone ”

Tommy Palm har jobbat med mobilspel sedan slutet av nittiotalet. I bolaget Fabrication Games skapar han nya spel och i systerföretaget The Game Trail håller han järnkoll på utbudet i App Store.

Tommy Palm har jobbat med mobilspel sedan slutet av nittiotalet.
Tommy Palm har jobbat med mobilspel sedan slutet av nittiotalet. Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN, SVD,

Som väldigt många andra av sin generations spelutvecklare började Tommy Palm programmera när familjen skaffade en Commodore 64 i mitten av 80-talet. Även om han gjorde en del spel, var det inget som släpptes till en bredare publik. Spelintresset följde med när han blev äldre och 1999 var Tommy Palm med och startade upp Jadestone AB, som år 2002 blev Jadestone Group.

– Vårt första spel var visserligen för webben, men redan då fanns tankar om att mobilen skulle komma starkt som spelplattform.

Trots samarbetsavtal med Nokia och flera uppmärksammade spel som såldes via olika operatörer lossnade det aldrig för Jadestones satsning på mobilen som spelplattform. När Jadestone förra året beslutade att fokusera på pengabaserade spel tog Tommy Palm över verksamheten och startade Fabrication Games tillsammans med Alexander Ekvall.

Annons
X

– Det var ju ganska hyfsad timing, med tanke på att det egentligen är först nu som det går att tjäna pengar på mobilspel, säger Tommy Palm.

Den bilden verkar onekligen stämma ganska väl överens mot verkligheten. När Fabrication Games startade i september förra året bestod företaget av de båda grundarna, i dag har man expanderat till nya lokaler och har 20 anställda – utan någon hjälp från externa investerare.

Tommy Palm skrattar till lite redan innan han säger det, men påpekar att för spelindustrin har Apples Iphone faktiskt varit Jesustelefonen.

– Man kan tycka vad man vill om uttrycket, men för oss som jobbar med mobilspel är det precis vad Iphone är. Vår tideräkning fungerar så att vi talar om tiden före Iphone och tiden efter Iphone.

Innan Iphone – och kanske framförallt tiden innan Apple slog upp dörrarna för sin programbutik App Store – var marknaden för mobilspel väldigt knuten till operatörer och telefontillverkare. Under många år samarbetade Jadestone med Nokia och utvecklade spel till deras N-gage-plattform, utan några större försäljningsframgångar.

– Sedan hade vi till exempel ett spel som sålde väldigt bra med Tre som operatör. Det såldes i 15 000 exemplar och vi fick 10 procent av de 30 kronor som det kostade. Med den modellen kunde man aldrig ens få tillbaka utvecklingskostnaderna. I dag får utvecklarna sätta priset själva, och större delen går tillbaka till dem.

Men som vanligt finns det två sidor av myntet. De mobila programbutikerna har visserligen betytt mycket för mindre utvecklare och gjort det lättare för dem att få ut sina produkter, men samtidigt har det lett till ett enormt stort utbud. I det enorma flödet av spel är det svårt att synas, vilket lett till att många sett sig tvingade att konkurrera med priset.

– Priserna har droppat till minimipriset, som råkar vara 99 cent på App Store. Hade det varit 1 cent så hade mängder av spel kostat just 1 cent. Prisläget är i dag så lågt att det egentligen bara är de stora hittarna som genererar några större summor.

Det kanske tydligaste exemplet är succéspelet Angry Birds som bara kostar 99 cent, sju kronor i svenska App Store – men med tanke på att det snart sålts i tio miljoner exemplar så har det inbringat en ganska nätt summa åt de finska utvecklarna Rovio.

För alla andra som inte når upp i de här volymerna och inte heller vill ta ut ett högre pris får man titta på andra möjligheter, till exempel att sälja innehåll inne i spelet.

– Det är en väldigt tydlig trend. När man har en fanbase som gillar ens spel kan man släppa nytt innehåll och ta betalt för det. Det kan vara en ny bil eller en ny bana i ett bilspel eller som i vårt kommande World in War där man kommer man att kunna köpa nya kampanjer allteftersom.

– Men den här modellen med mikrobetalningar kräver ett nytt sätt att tänka som spelutvecklare. Man får vara försiktig så att man inte påverkar spelbalansen, så att det inte går att köpa sig bättre.

Ännu så länge har de andra mobilplattformarna, som Googles Android, Nokias Symbian och Microsofts nysläppta Windows Phone 7 inte kommit tillräckligt långt i sin utveckling för att man ska kunna dra några slutsatser om det kommer att se lika dant ut där. Fortfarande är det också Apples Ios som är den viktigaste mobilplattformen för Fabrication Games och för de flesta andra utvecklare.

– Det är jättebra att det finns andra plattformar, men exempelvis Android har en bit kvar. I dag är plattformen så fragmenterad att det blir mindre lönsamt för oss spelutvecklare. Vi vill ju helst satsa så lite pengar som möjligt på att porta och desto mer på att utveckla.

– Vi har heller inte haft några direkt överväldigande resultat på de spel vi släppt till Android och Ovi Store. Och som liten aktör måste man vänta till det finns en affärsmässig anledning att följa efter till nya plattformar.

Fabrication Games har även ett systerföretag, The Game Trail, som ligger bakom spelrekommendationsappen med samma namn som släpptes till Apples IOS tidigare i år.

– Med drygt 30 000 spel är det inte bara svårt för spelutvecklare att komma igenom och nå ut, det är också svårt för konsumenterna att hitta fram till guldkornen.

En heltidsanställd letar efter nya bra spel och lägger ut dem på tjänsten, där användarna även kan titta på trailers och videorecensioner. Game Trail samlar även in betyg från andra källor och sammanställer dem på en femgradig skala.

För att marknadsföra tjänsten bestämde sig Fabrication Games för att utveckla ett spel med utgångspunkt i de populäraste sökorden på Game Trail. Med egennamn och annat som kan vara varumärkesskyddat bortfiltrerat resulterade det i spelet Free Zombie Hero Kill Angry War Ninja, ett gratisspel som tog en helg att utveckla och som hittills laddats ned drygt 100 000 gånger.

För varje spel som säljs via Game Trail får företaget 5 procent av försäljningspriset. Pengarna kommer från de 30 procent som Apple tar hand om, så det påverkar inte utvecklaren av spelet.

– Game Trail kommer att vara en oberoende kanal utan reklam. Det går så pass bra att vi kan vara trygga i att säga att det kommer att finnas kvar, men det är inte så framgångsrikt att vi kan sluta jobba.

Läs mer:

Annons
Annons
X

Tommy Palm har jobbat med mobilspel sedan slutet av nittiotalet.

Foto: MAGNUS HJALMARSON NEIDEMAN, SVD, Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X