Det händer i ditt huvud när du slutar att träna

En kvinna springer uppför Watergate Steps i ett coronahärjat Washington. Trappträning är effektivt, visar ny forskning.
En kvinna springer uppför Watergate Steps i ett coronahärjat Washington. Trappträning är effektivt, visar ny forskning. Foto: Patrick Semansky/AP

Fysisk aktivitet ger ett visst skydd mot kognitiv försämring och har en positiv påverkan på hur vi mår. Men här gäller kontinuitet – effekterna är kortvariga, visar ny svensk forskning.

Under strecket
Publicerad

Andreas Stenling.

Foto: Privat

En ny studie visar att även en kort trappträningspass förbättrar både humör och kognitiv förmåga.

Foto: Fredrik Sanberg/TT

Andreas Stenling (då Lindahl) i Björklöven glider förbi AIK:s Johan Adolfsson hockeyallsvenskan på Hovet i Stockholm 2007.

Foto: Pontus Lundahl/TT

En kvinna springer uppför Watergate Steps i ett coronahärjat Washington. Trappträning är effektivt, visar ny forskning.

Foto: Patrick Samensky/AP
Annons

Att kondition är en färskvara har de flesta av oss fått känna på. Efter några veckors förkylning och utebliven träning kan det räcka med en blygsam backe för att bli andfådd.

Många studier har visat att träning också har en positiv effekt på kognition, det vill säga hur man tar in och bearbetar information, och hur man mår psykiskt. Men hur långvarig är den effekten?

Annons
Annons
Annons