Annons
Recension

Geniet Lars von Triers liv, filmer och fobierDet goda med det onda

Han vägrar tala om kvinnor, lider av fobier och försöker ständigt förnya sig. Jeanette Gentele läser Nils Thorsens bok om regissören Lars von Trier samt Anne Mette Lundtoftes historik över hans filmbolag Zentropa.

Under strecket
Publicerad

Lars von Trier.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT

Björk i ”Dancer in the dark”.

Foto: ZENTROPA

Emily Watson och Stellan Skarsgård i ”Breaking the waves”.

Foto: ZENTROPA

Emily Watson i ”Breaking the waves”.

Foto: ZENTROPA

Intresset för Lars von Trier blossar upp varje gång han visar en ny film i Cannes. Då riktas allt strålkastarljus mot honom och journalisterna delas upp i för och emot i spalterna. Sedan sjunker han under horisonten igen. Jag kan inte påminna mig att någon av hans filmer visats i tv på senare tid eller att han ägnats någon festival eller tv-serie som exempelvis Bergman, som alltid tycks vara aktuell. Jag upptäcker att jag själv inte heller sett om hans filmer sedan premiären. Skymmer han sina verk genom sina massmediala utspel?

När jag nu ser om ”Antichrist” och ”Melancholia” ser jag hur originella de är – en otäckare skräckfilm än ”Antichrist” har aldrig gjorts (även om man kunde ha besparats könsstympningen) och en vackrare undergångsscen än den i ”Melancholia” har aldrig skapats.

Annons
Annons
Annons