X
Annons
X
Litteratur
Recension

Geniet Lars von Triers liv, filmer och fobier Det goda med det onda

Premium

Han vägrar tala om kvinnor, lider av fobier och försöker ständigt förnya sig. Jeanette Gentele läser Nils Thorsens bok om regissören Lars von Trier samt Anne Mette Lundtoftes historik över hans filmbolag Zentropa.

Intresset för Lars von Trier blossar upp varje gång han visar en ny film i Cannes. Då riktas allt strålkastarljus mot honom och journalisterna delas upp i för och emot i spalterna. Sedan sjunker han under horisonten igen. Jag kan inte påminna mig att någon av hans filmer visats i tv på senare tid eller att han ägnats någon festival eller tv-serie som exempelvis Bergman, som alltid tycks vara aktuell. Jag upptäcker att jag själv inte heller sett om hans filmer sedan premiären. Skymmer han sina verk genom sina massmediala utspel?

När jag nu ser om "Antichrist" och "Melancholia" ser jag hur originella de är – en otäckare skräckfilm än "Antichrist" har aldrig gjorts (även om man kunde ha besparats könsstympningen) och en vackrare undergångsscen än den i "Melancholia" har aldrig skapats.

Lars von Trier.

Foto: STAFFAN LÖWSTEDT Bild 1 av 4

Björk i ”Dancer in the dark”.

Foto: ZENTROPA Bild 2 av 4

Emily Watson och Stellan Skarsgård i ”Breaking the waves”.

Foto: ZENTROPA Bild 3 av 4

Emily Watson i ”Breaking the waves”.

Foto: ZENTROPA Bild 4 av 4
Annons
X
Annons
X
Annons
X