X
Annons
X

Det går att lära sig att älska poesi

VERSKONST. Att läsa lyrik kan vara en svindlande upplevelse – om man knäcker koden. Poesi borde därför vara en självklar del på skolschemat, tycker Kaj Schueler, som välkomnar att regeringen ägnar en stor del av direktiven för litteraturutredningen åt skola och bibliotek.

När jag under veckan läste Malte Perssons nya diktsamling Underjorden var det en påminnelse om poesins användbarhet och bredd. För författaren, alltså. Han är den här gången en fri tänkare i bunden form – sonetten sätter vida och uppenbarligen tankevidgande ramar för dikten. Poeten befinner sig bokstavligen i underjorden, i Stockholms tunnelbanesystem, och det blir utgångspunkten för en associationsrik, närvarande, lärd och betraktande dikt. För läsaren är det utmanande och fantasieggande.

Lyriken är för det mesta inte lika lätt att ta till sig som prosan, upplevelsen av en dikt är en annan än av en prosatext – de triggar olika delar av den egna personligheten. Lite förenklat uttryckt talar poesin till de spontana och ofta oartikulerade känslorna och prosan till de något mer reflekterande delarna av hjärnan. Det är helt enkelt lättare, åtminstone för mig, att formulera intrycken av prosan än av poesin jag läst.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X