Annons

”Det går att ge motbilder till propaganda”

Foto: Erik Nylander/TT

Myndigheter missar den viktigaste kanalen för psykologiskt försvar, när de inte använder sociala medier och främst Facebook. Det är fullt möjligt att identifiera och nå ut till relevanta målgrupper, skriver Kim Elman som i en kandidatuppsats vid Försvarshögskolan har undersökt hur åtgärder för att stärka det psykologiska försvaret kan implementeras i sociala medier.

Publicerad

Behovet av ett modernt psykologiskt försvar har aktualiserats på senare tid vilket bland annat reflekteras i den försvarspolitiska inriktningen 2016–2020, Demokratiutredningen samt det arbete som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap gör med att identifiera, förstå och möta påverkansoperationer. De aktörer som till synes varit mest aktiva i sina ambitioner att påverka den svenska befolkningen på olika sätt är rysk statskontrollerad media och terrorgruppen Daesh. Det är framförallt i sociala medier som deras propaganda sprider sig som en löpeld och når lättantändliga medvetanden. Trots detta lyser motbilderna med sin frånvaro.

Sociala medier utgör en betydande del av det nya offentliga rummet och bland svenska internetanvändare återfinns 70 procent på Facebook och 11 procent på Twitter. Nästan alla som besöker något socialt nätverk använder också Facebook. Det innebär att omkring sex miljoner svenskar använder sociala medier och att i princip alla dessa går att nå via Facebook.

Annons
Annons
Annons