Det gamla svarta

Det är diskret, tidlöst, modernt och oantastligt. Svart är som Jantelagen i klädversion. Kanske är det därför svensken älskar sina svarta kläder.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
1900-talets besatthet av rena linjer, förenklade former och blottlagda strukturer växte svart fram som modefärg.

1900-talets besatthet av rena linjer, förenklade former och blottlagda strukturer växte svart fram som modefärg.

Foto: REUTERS, HELENA HÖRSTEDT
Annons

Bland vänner och bekanta på Facebook cirkulerade nyligen ett Youtube-klipp som det fnissades åt. Klippet gick under titeln ”Inget tjo och tjim för Nakkna” och visar en intervju med de tre designer som står bakom det svenska klädmärket. I klippet sitter de och pratar lika allvarliga alla tre om sitt skapande: ”För oss är det lite som en vit duk, att jobba i svart… för då kommer allt annat fram. Man ser inte en röd klänning utan man ser kanske detaljer istället, eller form.”

Nå. En röd klänning är givetvis inte bara en röd klänning, och en röd klänning kan lika väl som en svart visa form och detaljer. Men vad de tre formgivarna stapplande försöker uttrycka är samma tanke som drev fram modernismen under 1900-talet: att reducera design till dess mest fundamentala element och lyfta fram strukturerna. Och Nakkna är inte ensamma om de här ambitionerna. Just nu ställer designmuséet Röhsska i Göteborg ut i helhet en kollektion av designern Helena Hörstedt. Hon är en designer som arbetar endast i svart och det enligt egen utsago därför att hon ”fascineras av det mörka, onåbara, gotiska och den klassiska elegansen som svart, skräddat ger”.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons