Annons

Dora MaarDet förvrängda var Dora Maars styrka

Dora Maar, ”Les années vous guettent”, 1935.  Silvergelatinfotografi.
Dora Maar, ”Les années vous guettent”, 1935. Silvergelatinfotografi. Foto: The William Talbott Hillman Collection

På Tate Modern presenteras Dora Maar i egen rätt. Först som kommersiell fotograf och sedan som fri konstnär och surrealist. Hon kände alla som var något i Paris radikala kretsar, men naturligtvis går det inte att komma ifrån relationen med Pablo Picasso.

Under strecket
Publicerad

Dora Maar, utan titel/modefoto, omkring 1935. Silvergelatinfotografi.

Foto: Collection Therond

Dora Maar, ”29 rue d’Astorg”, handkolorerat silvergelatinfotografi, omkring 1936.

Foto: Centre Pompidou, Musée national d’art moderne, Paris

Dora Maar, ”Portrait d’Ubu, 1936. Silvergelatinfotografi.

Foto: Centre Pompidou, Musée national d’art moderne, Paris

Dora Maar, ”La conversation”, 1937. Olja på duk.

Foto: Fundación Almine y Bernard Ruiz-Picasso para el Arte, Madrid

Dora Maar, utan titel, omkring 1980. Silvergelatinfotografi.

Foto: The J Paul Getty Museum, Los Angeles

Utställningen Dora Maar (1907–1997) visades på Centre Pompidou i Paris i somras och är nu på Tate Modern i London. Det är en präktig och trygg utställning av klassiskt snitt. Jag erfar en lugn känsla i vandringen från sal till sal, väggarna är målade i olika milda, matta och värdiga färger. Jag vill klargöra att jag inte är ironisk när jag skriver om tryggheten och lugnet, ibland finns det verkligen ett stort värde i att göra en trivsam retrospektiv. Efter denna kan man hoppas på ett annat utställningsspråk och stråk. Men nu är nu och Dora Maar ska etableras en gång för alla.

Vem var Dora Maar? Utställningens första väggtext har titeln ”The invention of Dora Maar”. Väggen mittemot är fylld med porträtt av henne. Det är Maar i alla åldrar, bilderna tagna av olika människor. Jag känner ett vemod inför en remsa med fyra passbilder, det är Dora Maar som en relativt gammal kvinna. Hon ser ledsen ut och jag kommer på mig själv med att tänka på den Maar som enligt myten förlorade förståndet alldeles efter uppbrottet med Picasso. Ja, jag måste använda P-ordet. Ingen idé att förneka att Pablo Picasso var en stor del av Maars liv och konstnärskap. Utställningen har dock utformats så att denne ständige P dyker upp först några rum in, så vi får lära känna Dora Maar i egen rätt först: som en kommersiell fotograf och sedan fri konstnär, surrealist och en som lärde känna alla som var något i de mer radikala kretsarna i Paris. Maar var många olika fotografer.

Annons
Annons
Annons