Annons

Det eviga framtidslandet

På hemmaplan hörs företag vinstvarna och tala om nedskärningar. På andra sidan Atlanten är tongången av en annan art. I Brasilien håller svenska företag en hand på växellådan redo att trycka gasen i botten. Övertygelsen är utbredd om att en växande medelklass ska väcka den sovande jätten ur sin vila.

Publicerad

I en av de rikaste stadsdelarna i Río de Janeiro finns en bilbutik med namnet Gotland. Den ligger bara ett stenkast från herrgårdar som huserar tv-kändisar, fotbollsstjärnor och en växande ekonomisk elit, och är av Volvos 19 butiker i Brasilien.

Utomhus är hettan slående trots att vinter ännu inte blivit sommar, innanför butikens glasväggar är det däremot svalkande 19 grader. Mellan välpolerade Volvobilar går kostymklädda försäljare. Den ende som inte jobbar i butiken är Ozeas Gabriel de Matos. Han sitter bekvämt i en undanskymd soffa och tittar på tv. I tre timmar har han väntat på att få hämta ut chefens nya stadsjeep. En Volvo XC90. Snart hoppas han att bilen ska vara redo så att han kan ställa den i garaget bredvid ägarens två Land Rovers.

Svenska företag satsar på brasilien, säger Juliana Sá.

Foto: EMMYLOU TUVHAG Bild 1 av 3

Nelson Branco Marchetti, Brasilienchef på Skanska, ser Brasilien som en framtidsmarknad.

Foto: EMMYLOU TUVHAG Bild 2 av 3

Fernando Reis är försäljningschef på Volvo i Rio de Janeiro. Trots höjd importskatt öppnas nu två nya Volvobutiker i staden.

Foto: EMMYLOU TUVHAG Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons
Annons