Recension

Edwin Lutyens country housesDet engelska lantlivets egen scenograf

Publicerad
Annons

Edwin Lutyens var en av de arkitekter som modernisterna räknade bort, och han arbetade förvisso helt annorlunda än både Mackintosh och Le Corbusier. Men han har fått tillbaka sitt rykte. Redan i samband med hundraårsdagen 1969 framträdde Robert Venturi och Denise Scott Brown till hans försvar. Dessa unga arkitekter var då halvvägs inne i en bok som skulle få titeln Learning from Las Vegas och kände att det fanns mycket att lära också av Lutyens, av hans okonventionella spel med gammalt och nytt, klassiska kolonner och korsvirke, och av hans legendariska humor. En stor utställning på Hayward Gallery i London 1981 bekräftade hans aktualitet.
Lutyens ritade sitt första hus när han var tjugo och rekommenderade alla andra att göra det samma. Han fortsatte i samma tempo och hade när han var trettio skaffat sig en ganska hygglig position helt på egen hand. Det var då han mötte Gertrude Jekyll vid ett eftermiddagste någonstans i Surrey. Tillsammans skulle de under de kommande decennierna arbeta fram ett hundratal gemensamma projekt. Lutyens hus och Jekylls trädgårdar blev den perfekta kombinationen för den kategori, som sökte ett lantligt alternativ till det hektiska storstadslivet kring sekelskiftet. De fick god draghjälp av en man i mediabranchen, Edward Hudson, som 1897 hade tagit över tidskriften Country Life. Denna hette från början Racing Illustrated och var således specialiserad på galopp, men i Hudsons händer blev den en introduktion till allt det som sedan kommit att förknippas med det engelska lantlivet. Han tog in artiklar om golf och bilar förutom hästar, lantbruk och jakt, konsthantverk, mode och societet men framför allt: hus. Till de ekonomiska framgångarna bidrog de många annonserna om gods och gårdar till försäljning, och på de villkoren lever Country Life vidare. Så hittar jag exempelvis i ett av augustinumren från 1996 bland ripmarker och tudorkåkar en annons som gäller Gledstone Hall i Yorkshire: ÓAn impressive listed palatial country mansion designed by Sir Edwin Lutyens with gardens planned by Gertrude JekyllÓ. Den tillhörande marken är blygsamma tio tunnland och priset strax över 200 000. Om underhållskostnaderna tiger annonsören.

I Hudsons affärsidé var bildmaterialet från första början en integrerad del. Hans advokat hade tipsat honom om de avancerade klichéer som man börjat tillverka i USA, och det var med hjälp av de stora svartvita mjukt tonade fotografierna han sålde in scenografin för ett liv i lugna och värdiga former i en kaotisk tid. Att många tog till sig budskapet framgår av en uppgift, som lämnats av Clive Aslet, under många år senior writer för tidskriften. Under första världskriget var det en prenumerant som ställde om adressen till den skyttegrav i Flandern där han låg med kängorna i gäggan. Han bläddrade bland bilderna och tänkte på familjen därhemma, på allt det som gjorde livet värt att leva. I Country Life fanns i koncenterad form den engelska kultur han kämpade för.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons