X
Annons
X
Recension

Människans hemlighet Det borde bränna till när framstegstron kläs av

Det personliga och det politiska vävs samman i ”Människans hemlighet”, där andra världskrigets sår kommer fram i ljuset. Men publiken slipper ta ställning.

Tobias Aspelin som Jacob ”Bruno” Bronowski och Slaven Španović som George. Foto: Viktor Kjellberg
Läs mer om Scenvåren 2019

Under slutet av andra världskriget bombade allierade flygplan den tyska kulturstaden Dresden med stora mänskliga och materiella förluster; en ifrågasatt aktion, som finns med som faktor i David Byrnes ”Människans hemlighet”.

Men det börjar i glad anda, då publiken blir åhörare till en föreläsning om människans utveckling. Amanda Janssons Ava talar om spår som vi bär med oss från tidigare utvecklingsstadier. Det väcker nyfikenhet på fortsättningen, och det här visar sig vara en uppsättning som hoppar friskt i tid och rum för att förmedla något som länge blir oklart. Där ligger liksom spänningen.

Charlie Gustafsson som Jamie Bronowski och Amanda Jansson som Ava i ”Människans hemlighet”.

Foto: Viktor Kjellberg Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X