Annons
Recension

EldfågelnDet bor en romantiker i coole streetdansaren

Fredrik Wentzel i ”Eldfågeln” på Göteborgsoperan.
Fredrik Wentzel i ”Eldfågeln” på Göteborgsoperan. Foto: Mats Bäcker
Under strecket
Publicerad

När baletten ”Eldfågeln” såg dagens ljus i Paris 1910 var det med Ryska Balettens hyllade dansös Tamara Karsavina som den mytomspunna fågeln. Den ryska folksagan handlade om prins Ivan som finner sin älskade i en förtrollad trädgård och bryter den onda trollkarlens makt. Den unge tonsättaren Igor Stravinskij fick sitt genombrott med sin fantastiska brygd av senromantiska klanger och dramatiska synkoper.

När Fredrik Rydman 2015 tar sig an ”Eldfågeln” utgår han från musiken men förlägger handlingen till en skum nattklubb där den brutale ägaren Kastchei härskar. Eldfågeln är en utstött man som snattar sprit i baren – hånad och utskrattad av det svartklädda folket på dansgolvet. När den naive Ivan, i röda byxor, dyker upp och förälskar sig i en av kvinnorna på Vip-hyllan utmanar han de mörka makterna och spelet är igång.

Annons
Annons
Annons