Det bor en beatnik i staden

Efter att under sitt konstnärsliv ha kryssat mellan USA, Mexiko, Indien och Hawaii har tandläkarsonen från Beverly Hills slagit sig ned utanför Stockholm. I kväll målar Michael Bowen till tonerna av Svante Henrysons cello.

Under strecket
Publicerad
Amerikanske konstnären Michael Bowen nedanför sin senaste målning Black Joe‘s Amsterdam Bar.

Amerikanske konstnären Michael Bowen nedanför sin senaste målning Black Joe‘s Amsterdam Bar.

Annons

Han har umgåtts med dem alla: Allen Ginsberg, Jack Kerouac, William Burroughs, Miles Davis, Timothy Leary, Andy Warhol. Att ta del av Michael Bowens bakgrund är att blicka rakt in i den amerikanska efterkrigskulturen. Åren som beatnik i Kalifornien, flytten till Mexiko när Ginsbergs poesisamling Howl förbjöds och kulturklimatet hårdnade, över till 60-talets popkonstscen i New York och flower power-periodens love-ins i Haight Ashbury i San Francisco – och så vidare ut i världen mot inspirationens outsinliga källor i österled.
Men nu talar vi 2006 och Michel Bowens happening i Stockholm. Live painting to live music kallar han den, en sorts försiktig form av action painting på hustruns galleri där Bowens pensel möter cellisten Svante Henrysons stråke.

Att Michael Bowen flyttade hit förra året var en märklig slump. Familjen bodde på Hawaii men tänkte återvända till Mexiko när Michael Bowen fick ett mejl från en beat-bekant han inte hört av på 35 år. Mannen bodde i Sverige.
– Jag hade målat på Hawaii fram och tillbaka sedan 1969 och kände mig färdig med det. Lite på skoj svarade jag att om du hittar ett hus till mig så, varför inte. Så får jag en bild av ett fantastiskt ställe i Saltsjöbaden. Jag visste ingenting, det kunde vara var som helst. Jag singlade slant. Mexiko eller Sverige, säger Michael Bowen som sedan dess har flyttat igen och bor i Kummelnäs med utsikt över havet.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons