Annons

Kristoffer Leandoer:Det är livsfarligt att älskas av massorna

I vår kultur idealiseras kvinnan ständigt som mor och ursprung – en dyrkan som är snar att slå över i sin motsats och bli inte bara ett fängelse utan en dödsfälla. Som få andra lyckas den brittiska kulturkritikern Jacqueline Rose visa på det motsägelsefulla och destruktiva i de ideal vi ställer upp för oss själva. 

Under strecket
Publicerad

Jacqueline Rose.

Foto: Pako Mera/IBL Bild 1 av 1

Jacqueline Rose.

Foto: Pako Mera/IBL Bild 1 av 1
Jacqueline Rose.
Jacqueline Rose. Foto: Pako Mera/IBL

I oktober 1926 uppmanade Harry Houdini publiken i Detroit att sätta hans magmuskler på prov. En man antog erbjudandet och gav honom en rad kraftiga slag i magen. Utbrytarkungen rörde inte en min när han tog emot slagen, lät sig inte rubbas en millimeter – en knapp vecka senare var han dock död i blindtarmsinflammation, bokstavligt talat ett offer för sina beundrares intresse. I sin essä ”The cult of celebrity” visar den brittiska kulturkritikern och litteraturprofessorn Jacqueline Rose att det inte kunnat sluta på något annat sätt. Houdinis död fanns närvarande som en hemlig förhoppning hos publiken genom hela hans karriär: kanske kommer han inte att klara sig denna gång, kanske kommer han inte lyckas ta sig ut?

Annons
Annons
Annons