Det är kläderna som gör branschen

It-raketen Framfabs dåvarande vd Jonas Birgersson gjorde klädrevolt i slutet på 1990-talet. Såväl politiker som företagsledare var på väg att övertygas om att det var fleece och khakishorts som gällde i den nya tidens företag. Men lika snabbt som luften gick ur it-bubblan, åkte kavajerna på igen.

Under strecket
Publicerad
Affärsstilen. Slappt på it-bolaget, mörk kostym i finansbranschen och  trendigt på reklambyrån. Varje bransch och företag har sina egna klädkoder. Men oavsett område så är en sak  säkert: klädseln spelar roll och de mer eller mindre outtalade branschkoderna ska följas.

Affärsstilen. Slappt på it-bolaget, mörk kostym i finansbranschen och trendigt på reklambyrån. Varje bransch och företag har sina egna klädkoder. Men oavsett område så är en sak säkert: klädseln spelar roll och de mer eller mindre outtalade branschkoderna ska följas.

Annons

– Det har varit en svängning inom it. Det är nu mer en del av det stora affärssammanhanget, och där klär man sig inte i fleecetröja, säger Anna Brogren, informationschef på WM-data.
Hårdare konkurrens, både på arbetsmarknaden och mellan företagen, har satt sina spår i klädkoderna. Det gäller att synas, men på rätt sätt och inte för mycket. Branschen, och var på karriärstegen man befinner sig, avgör den dolda koden.

Hanne Danielsson har arbetat med imagerådgivning och styling i över 20 år, som konsult på företaget Up Down.
Politiker, näringslivspersoner men även arbetslösa som vill ha rätt stil på anställningsintervjun hör till kunderna. Genom att klä sig på ett sätt som inger förtroende och signalerar kompetens så behöver personen inte kämpa för att övertyga sin omgivning, menar Hanne Danielsson.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons