Annons

Det är inte längre naturen som är sublim, det är datanätverket

Leena Nio, ”Aporna” till vänster, Evan Roth, ur ”Kites & websites” till höger.
Leena Nio, ”Aporna” till vänster, Evan Roth, ur ”Kites & websites” till höger. Foto: AnnaElle gallery och Belenius/Nordenhake

Båda utställningar tar avstamp i naturen, men den utgör inte längre konstens motiv. För Leena Nio blir den ett redskap för att testa måleriet, för Evan Roth är naturen de platser där fiberoptik ligger begravd.

Uppdaterad
Publicerad

**Sett rent motiviskt **kan man tro att finska Leena Nio och amerikanske Evan Roth möts i ett intresse för naturen: på AnnaElle visar Nio målningar av flora och fauna och på Belenius/Nordenhake presenterar Roth fotografier och filmer av skog och hav via webbsidor och LCD skärmar. Fast egentligen är det mer korrekt att vända på steken och säga att både Nio och Roth använder sina motiv till att undersöka sina tekniker.

För Leena Nio betyder detta i allmänhet att hon ställer två olika sorters figurer mot varandra. Dels någon sorts motiv, ofta föreställande djur, blommor och träd, gärna i en mer domestik miljö där fåglar sitter i burar eller blommorna finns i krukor. Dels ett långrandigt mönster som relativt tätt täcker hela ytan.

Leena Nio, "Gul fågelbur”.

Foto: AnnaElle gallery Bild 1 av 3

Evan Roth, ”Kites & websites”, installationsvy.

Foto: Belenius/Nordenhake Bild 2 av 3

Evan Roth, ”Kites & websites”, installationsvy.

Foto: Belenius/Nordenhake Bild 3 av 3
Annons
Annons
Annons