Annons

Sofia Lilly Jönsson:Det är inte längre fult att göra vacker musik

Detalj ur omslaget till ”Nocturnal singing” med körmusik av Thomas Jennefelt samt till ”UrVerk” Uppsala Vokalensemble, Sofia Ågren (båda Footprint).
Detalj ur omslaget till ”Nocturnal singing” med körmusik av Thomas Jennefelt samt till ”UrVerk” Uppsala Vokalensemble, Sofia Ågren (båda Footprint).

Ibland sjunger fåglarna bara för att de njuter av att sjunga. På samma sätt har nyttoaspekter på mänskligt musicerande på senare år fått ge vika för ett kliv in i det sinnliga. Och det sinnliga paradigmskiftet hörs också i den nutida musiken.

Publicerad

På omslaget till nya skivan ”Nocturnal singing” (Footprint) med körmusik av Thomas Jennefelt, tittar en liten rödhake tankfullt tillbaka på oss. ”I skymningen är han särskilt pigg och då ljuder hans tick-ick-ick-ick”, förtäljer en fågelhemsida om arten. ”Rödhakens sång inleds med några höga, utdragna, fina toner, så följer ett långt utdraget, skälvande, pärlande silvertoner som successivt dör ut”.

Stycket ”Nocturnal singing” är en halvtimme långt med ett libretto på ett eget språk. Musiken är tonartslös, liksom friare från kulturens konventioner. ”Ett uttryck för tron på den kollektiva människorösten”, står det i pressreleasen.

Rödhake.

Foto: Ernie Janes/IBL Bild 1 av 6
Bild 2 av 6
Bild 3 av 6
Bild 4 av 6
Bild 5 av 6
Bild 6 av 6
Annons
Annons
Annons