Annons

”Det är inte fel på nya betygssystemet”

Daniel Sandin
Daniel Sandin Foto: Privat

Det är lätt att klandra betygssystemet för brister i skolan. Och visst, perfekt är det inte, men det kommer å andra sidan inte något betygsystem att vara. Vad skolan allra minst behöver just nu är fler omfattande reformer som bottnar i förändringsbehov som inte finns, skriver gymnasieläraren Daniel Sandin.

Publicerad

Jag vet inte hur många gånger jag hört och läst kritik av dagens betygsystem. Många frågor och invändningar kommer från elever och föräldrar, men många gånger framförs kritiken också på ledarsidor och i andra inflytelserika mediekanaler. Nuvarande betygssystem, som varit i bruk sedan 2011, ligger alltså inte högt i kurs hos många av dem som känner sig kallade ge uttryck för sina åsikter om skolan av idag. Det intressanta är att kritiken oftast framförs av personer som inte själva satt betyg, och som alltså saknar verklig förståelse för hur bedömning och betygsättning går till. Det är med andra ord viktigt att nyansera bilden och låta också röster ur professionen komma till tals.

Betygssystemet klandras oftast för att fokusera på elevernas svagheter snarare än på deras styrkor. Påståendet har upprepats så ofta att det är lätt att ta det för en absolut sanning. Det som alltid förs fram som argument i sammanhanget är man vid betygssättningen måste utgå från elevens sämsta prestation, att en ”betygsprofil” som består av enbart A:n och ett enda E leder till slutbetyget D. Och faktum är att det i sak är ett korrekt påstående, både vad gäller hur betygsättningen går till, och att det är ett orimligt sätt att se på elevernas prestationer. Så långt är det alltså väldigt lätt att hålla med alla dem som kritiserar dagens betygssystem.

Annons
Annons
Annons
Annons