Krönika

Clemens Poellinger:Gallerierna står för vårens konstkickar

Edward Jarvs, ”Det röda korset”.
Edward Jarvs, ”Det röda korset”. Foto: SPG Gallery

När museer och konsthallar är stängda får gallerierna stå för de visuella kickar som behövs nu mer än någonsin. SvD:s konstredaktör guidar till Stockholms konstvärld.

Under strecket
Publicerad

Ingegerd Möller, ”Utan titel”.

Foto: Björn Strömfeldt / Konstakademien

José Vera Matos, ”A world in relation” (detalj), 2020. Stylograph på bambupapper.

Foto: Juan Pablo Murrugarra

Olivia Pettersson Fleur, ”Trafic test” (detalj), 2021. Akryl, papperscollage.

Foto: Jean Baptiste Béranger

Ann Böttcher, ”Entrén till sanatoriet”, 2007. Blyerts på papper.

Foto: Bonniers konsthall
Annons

I pandemins skugga kan konstpubliken vara tacksam över att det finns nya utställningar att se. Vem behöver inte nya visuella intryck i det verkliga livet efter för mycket skärmtittande? En målning, skulptur eller installation är aldrig samma sak på en platt skärm. Det är en befrielse att komma bort från det digitala flimret.

Medan de stora museikolosserna efter statligt och kommunalt påbud håller stängt bärs en ny konstsäsong upp av gallerier och privata institutioner och stiftelser. Den som besökt ett konstgalleri en vardagseftermiddag vet att det aldrig råder trängsel. Följ med på en runda:

Annons
Annons
Annons