X
Annons
X

”Det är ett systemfel med slit-och-släng”

I dag byts mängder med hållbara fönster ut helt i onödan och branschen använder missvisande reklam för att förmå husägare att byta sina fönster trots att de befintliga ofta är det bästa valet, både för miljön och den privata ekonomin, skriver Beatrice Sundberg och Stephan Fickler i en slutreplik.

Före och efter – exempel på renovering av fönster som slentrianmässigt annars skulle ha byts ut. Genom LE-glas i innerbågen har fönstrets U-värde förbättrats från 3,0 till 1,7 och kallraset har försvunnit, allt till en kostnad av totalt 12 000 kronor.
Före och efter – exempel på renovering av fönster som slentrianmässigt annars skulle ha byts ut. Genom LE-glas i innerbågen har fönstrets U-värde förbättrats från 3,0 till 1,7 och kallraset har försvunnit, allt till en kostnad av totalt 12 000 kronor. Foto: Sven Sillén

Beatrice K Henriksson, vd för en av Sveriges ledande fönstertillverkare, anklagar i sin replik den 8 mars Byggnadsvårdsföreningen och Naturskyddsföreningen för att ogrundat och ohederligt misstänkliggöra en hel bransch i vår artikel "Felaktig reklam om värdet att byta fönster" i SvD den 4 mars.

Före och efter – exempel på renovering av fönster som slentrianmässigt annars skulle ha byts ut. Genom LE-glas i innerbågen har fönstrets U-värde förbättrats från 3,0 till 1,7 och kallraset har försvunnit, allt till en kostnad av totalt 12 000 kronor.

Foto: Sven Sillén Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X