Martin Gustafsson:Det är du som är Facebooks produkt

Om säkerhetstjänsten NSA hade försökt skapa en övervakning som registrerar vart vi går, vad vi läser och vad vi handlar hade det ansetts som lagvidrigt och odemokratiskt. Men att nätjättar som Twitter, Google, Instagram och Amazon samlar in just den typen av information om oss har vi på kort tid accepterat som naturligt.

Under strecket
Publicerad
Foto: Christian Ohde/AOP
Annons

Hur kan Facebook dra in flera miljarder kronor i vinst varje år, trots att det är helt gratis att vara med? Det är en fråga vi borde ställa oss lite oftare. De flesta har väl en vag aning om svaret: vinsten genereras genom reklam. Riktad reklam. Men vadå ”riktad”?

Den amerikanske säkerhetsexperten Bruce Schneier formulerar det så här: Facebooks affärsmodell är att spionera på sina användare, för att därigenom hjälpa företag att designa sin marknadsföring på ett sätt som ger den mycket större träffsäkerhet än den reklam som delas ut i vanliga brevlådor eller publiceras i dagspressen. Och det är Facebook förstås inte ensamt om. Massövervakning i kommersiellt syfte är sedan länge den helt dominerande affärsidén på internet, hos alla stora aktörer: Twitter, Google, Instagram – you name it. Som Schneier formulerar det i en slogan som redan citerats flitigt av många debattörer: ”När något är gratis på internet är det inte längre du som är kunden. Då är det du som är produkten.”

Annons
Annons
Annons