Det är dags för ett kulturhus utan dörrar

KULTURDEBATT Ut med butikerna och in med känslan av att allt är möjligt. När Kulturhuset och Stadsteatern nu slås ihop kan det äntligen bli det ”Fun Palace” som dess arkitekt Peter Celsing drömde om, skriver landskapsarkitekten Dan Hallemar.

Uppdaterad
Publicerad
Annons

Ett hus utan dörrar. Så beskrev arkitekten Peter Celsing Kulturhuset. Huset var tänkt som ett hus med öppna plan, vart och ett på 2000 kvadratmeter som kunde användas till vad som helst. Nu kunde inte vad som helst fylla upp allt det där, det var en ouppnåelig dröm.

Tanken bakom Kulturhuset, som första gången dök upp efter en tävling 1966, kan spåras tillbaka till arkitekten Cedric Price och hans Fun Palace. Fun Palace började som en idé om en helt ny typ av kulturhus i östra London. Det var ett projekt som ville göra arkitekturen till besökarens verktyg för att förverkliga idéer och drömmar: ”Välj vad du vill göra – eller se på när någon annan gör det. Lär dig att använda verktyg, färg, mekanik eller lyssna på din favoritlåt. Dansa, prata, bli upplyft till en nivå där du kan se hur andra får saker att fungera. Sitt och titta ut över staden. Försök starta ett uppror eller börja på en målning – eller luta dig tillbaka och se på himlen.”

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons