Annons

Det är dags att stänga ministerns reklambyrå

Publicerad

”Sunsilk tänder stjärnor i ditt hår” sjöng man i en reklamfilm för länge sedan. Lögnaktigt men effektivt, eftersom jag minns det. Men det blir genant med reklamfraser i allvarliga ämnen som bör kunna analyseras och ifrågasättas. Som vår säkerhetspolitik. I varje tal upprepar Sten Tolgfors att vi får ett försvar som finns ”här och nu”. Det är en Sunsilk-fras. Inget av det man lovar finns före 2014 och allt är inte heller på plats före 2019. Kring de nya förbanden når reklamspråket Orwellska höjder. De sägs vara ”lätta och flexibla”. Deras fordon är valda för att man skall kunna lasta flera av dem i ett transportflygplan till fjärran land. Men de är patrullfordon som inte kan sättas in i verklig strid. ”Lätta och flexibla” är ett annat sätt att säga ”odugliga till strid”.

”Hela Sverige skall försvaras” hävdar reklambyrån utan att förstå vad det innebär. Den armé som får uppgiften utgörs av sju bataljoner. Av dem är fyra ”lätta och flexibla”. Återstår tre mekaniserade bataljoner som duger för stridsinsatser i Sverige. Det ger oss en bataljon i norr och två söder om Dalälven, om fem till tio år. Problemet med ”här och nu” är att modellen gör det svårt att förstärka armén. Få soldater utbildas och personalkostnaderna blir höga. Med ”här och nu” lever vi som sommarsyrsor, medan de finska myrorna stretar på, medvetna om att en hård vinter alltid kan stå för dörren. Ett ”här och nu” måste på kort tid kunna styras om mot ett ”då och därefter”.

Annons
Annons
Annons
Annons