Jenny Maria Nilsson:Curlande skolsystem ger unga dålig arbetsmoral

Ironiskt nog klagar Svenskt Näringsliv på elevers arbetsmoral – och förespråkar samtidigt ett skolsystem där eleven är Kund och King. Det aggressiva försvaret av marknadsskolan kan få negativa konsekvenser för hela näringslivet.

Under strecket
Publicerad
Foto: TT

Lars Göran Johansson, vice vd på Svenskt Näringsliv.

Foto: Ernst Henry Photography
Foto: Berit Roald/TT Ill: Staffan Löwstedt
Annons

Lars Göran Johansson, vice vd på Svenskt Näringsliv, ifrågasatte nyss (här i SvD, under rubriken ”En ny och förändrad arbetsmoral”, 10/2) de unga generationernas pliktkänsla visavi sitt arbete. Svenskt Näringsliv har gjort en ungdomsbarometer och den visar att unga har dålig lojalitet med arbetsgivaren; kidsen vill ha bra jobb, bra lön och bra liv, men inser inte att en anställning är ett avtal som ska äras från båda hållen.

Hur blev det så? Spåren leder till den curlande föräldern, men hen är svår att komma åt och Johansson frågar sig varför skolorna inte bättre förbereder unga för arbetslivet: ”redan i skolan vänjer de sig vid att man kan vara borta av massor med skäl”, skriver han och upprörs över att vårt utbildningssystem varken fostrar god attityd eller odlar karaktär.

Annons
Annons
Annons