Mats Johansson (1951–2017):Desinformatsia är ett problem för svenska medier

Mats Johansson (1951–2017)
Propaganda sprids bäst i sofistikerade former, helst i dina medier av okritiska journalister.
Propaganda sprids bäst i sofistikerade former, helst i dina medier av okritiska journalister. Foto: REINHARD KRAUSE / SCANPIX SWEDEN

Ljuset på den ryska krigspropagandan i Sverige har gjort medier mer källkritiska, att döma av ett Timbroseminarium i ämnet på onsdagen.

Under strecket
Publicerad
Annons

Hur står sig svenska mediers källkritik mot Kremls propaganda?
Frågan är högaktuell dels på grund av den dagliga mediekampanjen från Kremls sida, dels för att Timbro Medieinstitut (TMI) uppmärksammat en del svenska mediers bristande hantering av ryska källor. På onsdagen fördes ett nyanserat samtal om saken på Timbro, där granskaren Erik Thyselius presenterade exempel på hur propagandamakarna vid ryska avsändare som Tass, RT (f d Russia Today) och Sputnik används i svenska medier.
Den senare finns numera även i svensk version och kallas ibland felaktigt ”internationell nyhetsbyrå”, men lurar kanske få med sin propaganda.

Ändå utgör Sputnik ett vapen i informationskriget på den ryska sidan, eftersom den sprider desinformatsia som tar tid och energi från dem som har till uppgift att sprida sanningen. Därom tycktes tillkallad panel överens, en namnkunnig sådan med TT:s redaktionschef Mats Johansson, Sydsvenskans Kalle Kniivilä och statsvetaren Stefan Olsson, tidigare chef för tankesmedjan Frivärld och forskare i ämnet. Den senare påpekade att även den privatägda nyhetsbyrån Interfax borde räknas till de statskontrollerade medierna, eftersom det inte längre finns några oberoende ryska medier.

Annons
Annons
Annons