Designsamarbeten frukten av hårt arbete

Det är väl få som minns det idag, men det fanns en tid då H&M betraktades som plagiatör. Efter samarbeten med ikoner som Karl Lagerfeldt är den tiden sedan länge svunnen och varumärket har antagit en starkare lyster.

Under strecket
Publicerad
Annons

Det är lätt att se H&M:s designsamarbeten som början på något nytt, men det är snarare en kulmen på tidigare års arbete med att lyfta varumärket. Om man backar tio år hade namnet Hennes & Mauritz en helt annan klang än idag. Dåtidens H&M var ett bolag som sålde konfektion för en massmarknad med relativt låg kvalitet och modegrad. Men H&M av idag har lyft kvaliteten och styrt upp design och modegrad. Istället för att snegla på haute couture är H&M idag med och sätter trenderna. Denna omsvängning är resultatet av ett långt arbete. som har lagt grunden för samarbeten med modeikoner som Karl Lagerfeldt och Stella McCartney.

Det första steget var att höja kvaliteten i produkterna, och bolaget har även höjt modegraden i kollektionen. Dessutom har man kopplat detta med en ansiktslyftning för butikerna. Trivialt kan tyckas, men nog så viktigt. En tråkig butik lockar inte till vare sig köp eller inspiration. Dagens ”flaggskeppsbutiker” utgör en väsentlig förbättring mot de tidigare och snygga butiker i kombination med starkare kollektioner har gett H&M:s produkter ett rejält lyft i konsumenternas ögon.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons