Annons

Sara Kristoffersson:Designern som lustmördade modernismen

I Sverige avfärdades Ettore Sottsass till en början som hippie och modefluga. Hans designgrupp Memphis frikopplade form från funktion och gjorde upp med modernismens rädsla för det dekorativa. Att den snart 90-årige designern fortarande är aktuell – och verksam! – framgår av en utställning i London.

Publicerad

Ettore Sottsass d y är utan tvivel en av 1900-talets främsta formgivare. Under mer än ett halvt sekel som arkitekt, industridesigner, konsthantverkare, möbelformgivare och skribent har han engagerat sig i en rad centrala frågor och debatter. Mest känd är Sottsass som frontfigur i gruppen Memphis som slog igenom 1981. Men redan på 50-talet inledde han ett samarbete med Olivetti och på 60-talet skapade Sottsass banbrytande alternativ design och blev en förgrundsgestalt inom den radikala antidesignrörelsen. När Design Museum i London nu firar Sottsass 90-årsdag med en stor utställning kan man verkligen tala om designhistoria.

Sottsass föddes av italienska föräldrar i Innsbruck 1917. Fadern Ettore Sottsass dä hade studerat för Otto Wagner och var en utpräglad rationalist – ett formspråk som sonen så småningom skulle vända sig med avsky ifrån: ”När jag var ung talades det bara om funktionalism, funktionalism, funktionalism. Men det är inte allt. Design bör också vara sensuell och spännande.” Före frigörelsen gick han emellertid i faderns fotspår och utbildade sig till arkitekt på tekniska högskolan i Turin. Efter sin examen 1939 blev Sottsass inkallad i italienska armén och strax efter andra världskriget flyttade han till Milano och öppnade ett eget arkitektkontor.

Annons
Annons
Annons