Designer per automatik

Kändisarna är de nya modeskaparna. I alla fall om man ska tro kedjorna som hyr in dem för att designa kollektioner. SvD:s Sofia Hedström undrar dock om någon egentligen går på myten om kändisdesignern.

Under strecket
Uppdaterad
Publicerad
JASON DECROW/AP
Foto: JASON DECROW/AP
Annons

Visst är samtidsmänniskan en mångsysslare, men vi har aldrig tidigare haft så många Hollywoodstjärnor, proffs-minglare och artister som förutom sina ordinarie sysslor även designar kläder. I början av maj gick exempelvis H&M ut med att moderedaktören Anna Dello Russo skapat en kollektion med glamorösa accessoarer åt kedjan och nyligen släppte festfixaren Rebecca Simonsson sin andra kollektion för Solo. Även fotbollsspelaren David Beckham, megastjärnan Madonna och skådespelerskan Chloë Sevigny designar. Fotbollsspelaren för H&M, megastjärnan för amerikanska Macy’s och skådespelerskan för den trendledande butiken Opening Ceremony, som finns i New York och Tokyo. Jag träffade skådespelerskan, som slog igenom med kultklassikern Kids, i samband med att hennes första kollektion lanserades. ”Jag tog med mig några plagg som jag gillade från min garderob och sedan skapade vi en kollektion baserad på min stil”, sa hon då.

Ett liknande svar gav Nina Persson från the Cardigans när hon berättade om sin kollektion för Hope som kom ut 2010. Designern Ann Ringstrand blev hembjuden till sångerskans hus i Harlem och duon tillbringade timmar i klädkammaren. Samarbetet inspirerade senare Nina Persson att gå en sykurs, men hennes främsta uppgift var även här att tycka. Idén med kändiskollektioner är nämligen att sälja kändisens smak.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons