X
Annons
X

Design är mer än ett konkurrensmedel

DEBATT Det råder en skriande brist på politisk helhetssyn ifråga om design, såväl nationellt som lokalt i Stockholm. Det skriver designjournalisterna Ingrid Sommar och Susanne Helgeson.

I artikeln som inledde designdebatten ger Ingvar von Malmborg en ovanligt klarsynt förklaring till varför vi i Sverige helt halkat efter nordiska och europeiska grannar när det gäller designpolitik. Orsaken, konstaterar han "stavas Ikea, H & M, Electrolux, Ericsson, Volvo, Sandvik, Lammhults, Gudrun Sjödén och Whyred."

Alltså. Svenska riksdagspolitiker ser design uteslutande som ett medel för företagen att förbättra lönsamhet, image och konkurrenskraft. Men detta är ju bara halva sanningen. Design som samhällsfenomen måste ses också ur konsumenternas, det vill säga brukarnas synvinkel. Något som var en självklarhet under det designmässigt heroiska 1900-talet, när god form var en vital del av samhällsbygget.

Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X