Recension

Inland EmpireDern är enastående

Laura Dern
Laura Dern
Under strecket
Publicerad
Annons

Det finns en speciell David Lynchestetik som har med lockelse och svek att göra. I tv-serien Twin Peaks firade den triumfer, liksom i den kusliga Blue Velvet, båda två mästerverk. Det lynchska greppet på åskådaren fungerar så här: locka in honom eller henne i det trygga och välbekanta, en idyllisk, småborgerlig 50-talsmiljö med villor och välmående människor, säg, eller, som i den nya filmen Inland Empire, en melodram om en erotiskt spänningsladdad filmspelning i Hollywood. Bryt sedan upp idyll och melodram, gradvis eller brutalt. Skapa maximal overklighet, genom att låta det välkända växla med det främmande. Låt stämning och känsla, inte dramatik och handling dominera.

Att inte låta allt vara besynnerligt utan också låta åskådaren känna igen sig är ett klassiskt bildkonstnärligt grepp. Så förlöste den franske målaren Corot sin unge kollega Gustave Moreau genom att ge honom rådet: Bredvid något välkänt, placera något obekant – det skapar maximal effekt.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons