X
Annons
X
Recension

Etsningar Derkerts liv fångat i djärvt prövande dans

Med "Etsningar" syr Teresia Björk ihop sin danstrilogi om Siri Derkert, den progressiva modernisten och debattören. Det är den fullödigaste av delarna, skriver Anna Ångström, som kommer att sakna gestalten i den vita målarrocken.

Teresia Björk i solot ”Etsningar”, sista delen i hennes trilogi om konstnären Siri Derkert. Foto: Mats Lindgren
Läs mer om Scenhösten 2017

Efter de senaste veckornas störtflod av beklämmande och hårresande vittnesmål från kvinnor som blivit utsatta för sexuella trakasserier och övergrepp i sitt yrkesliv, känns det befriande att träda in i Siri Derkerts vita rum på Dansmuseet. Här kämpar förvisso en konstnär under stort yttre och inre motstånd, men så som dansaren och koreografen Teresia Björk gestaltar sin inspirationskälla blir det en både kraftfull och poetisk utsaga om mod, tvivel och nödvändigheten i att få utlopp för sitt konstnärliga uttrycksbehov.

Med "Etsningar" syr Teresia Björk ihop sin ambitiösa trilogi om Siri Derkert, denna progressiva modernist som blästrade kvinnosaks-, freds- och miljöbudskap på betongväggarna i Östermalms tunnelbanestation, men långt innan dess sökte sig fram i Paris konstnärskretsar.

Teresia Björk i solot ”Etsningar”, sista delen i hennes trilogi om konstnären Siri Derkert.

Foto: Mats Lindgren Bild 1 av 2
Foto: Mats Lindgren Bild 2 av 2
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X