Annons

Siri Derkert, ”The personal is political”Derkerts engagemang är mer aktuellt än någonsin

Siri Derkert, ”Liten flicka i manssamhälle”, 1945, olja på duk.
Siri Derkert, ”Liten flicka i manssamhälle”, 1945, olja på duk. Foto: Andréhn-Schiptjenko

”Rent vatten – ren luft” och ”oförstörd jord” skrev Siri Derkert på sina reliefer 1967. En sparsmakad galleriutställning visar konstnärens engagemang i miljö- , freds- och kvinnofrågor. När det skolstrejkas för klimatet är hon aktuellare än någonsin.

Under strecket
Publicerad

Siri Derkert, ”Studenterna kommer ”(skiss till ”Sverigeväggen”), 1967–1968, collage.

Foto: Andréhn-Schiptjenko Bild 1 av 2

Siri Derkert, ”Tora” (utan årtal), olja på duk.

Foto: Andréhn-Schiptjenko Bild 2 av 2

Vad är det som gör att min blick omedelbart fastnar på ett barnporträtt, skrovligt pastost, flimrande av färg i den fina lilla utställning med verk av Siri Derkert från 1940 till 1970 som just nu visas i galleri Andréhn-Schiptjenko? Kanske det att man måste fokusera för att ansiktet med det lite förskrämda uttrycket ska träda fram bland färgklickarna. De blå tätt sittande ögonen, den genom en trekant antydda näsan, de nästan löjligt rosaröda på kinderna och en krapplacksröd mun formad som ett o. Ett upplöst, expressionistiskt antydande och samtidigt vibrerande kraftfullt måleri. Siri Derkert (1888–1973) sökte inte efter skönhet, utan efter liv och sanning.

”Liten flicka i manssamhälle” kallade hon målningen, gjord redan 1945, men med en titel som pekar framåt till det decennium då ordet ”manssamhälle” gjorde entré på bred front: 1960-talet. Det blev hennes decennium framför andra i ett långt liv. Det var då hon som modernistisk pionjär fick den första retrospektiven för en svensk konstnär på Moderna museet. Då skapades de stora offentliga utsmyckningar som gjorde Siri Derkert känd utanför konstvärlden och som många stockholmare passerat dagligen sedan dess. Då blev hennes feminism tillsammans med hennes miljö- och fredsengagemang ett med tidsandan.

Annons
Annons
Annons