Annons

Anna Ångström:Deras blickar skär rätt genom skärmen

Malin Mases Arvidsson, Otto Hargne, Kardo Mirza och Freddy Åsblom i ”Är det krig än?” på Teater Galeasen.
Malin Mases Arvidsson, Otto Hargne, Kardo Mirza och Freddy Åsblom i ”Är det krig än?” på Teater Galeasen. Foto: Jens Sethzman

Publikkontakten är inte helt körd. Coronarestriktionerna har skapat nya verk som gör sig även digitalt. Teater Galeasen satsar på en svit starka, skruvade scener ur samtiden och Kungliga Baletten bjuder in oss till dansarnas vardag.

Under strecket
Publicerad

Kungliga Baletten i ”Shift” av Alexander Ekman.

Foto: Nils Emil Nylander

”Det är ju nånting med de där människorna därute.” Malin Mases Arvidsson spänner ögonen i mig. Jag ser munskydd, rädsla, panik – och hör ett obehagligt knastrande ljud.

Anslaget till ”Är det krig än?” är ett slags effektiv in-yer-face-teater som går rätt genom rutan. Skådespelarna vänder sig till mig. Nerverna är på ytan, en lätt skakning på kameran som vandrar mellan rollfigurerna.

Annons
Annons
Annons