X
Annons
X
Fördjupning

Två centimeter från buss – smidig som en småbil

Det är 14 år sedan engelska Rolls-Royce senast presenterade en ny toppmodell. Nya Phantom må vara snarlik sin företrädare, men är alltigenom ny och bjuder som inget annat fordon en blandning av klassiska ideal och modern teknik.

Fälgarna på provbilen har 22 tums diameter, men standard är 21 tum. Navkapseln med RR-märket hänger alltid i våg. Foto: Eric Lund
Läs mer om SvD:s biltester

Vägarna är som gjorda för en lätt, nätt och rapp sportbil. Hårnålskurvor, korta raksträckor och branta stigningar följda av lika hisnande utförslöpor. Men i stället för den behändiga sportbilen betvingar vi bergspasset med en bil som väger 2,7 ton och är sex meter lång. Eller rättare sagt 5,98 meter, vilket är viktigt. Om den hade varit två centimeter längre hade det krävts busskörkort för att framföra den i Kina – och landet i öster är en av de viktigaste marknaderna för detta fordon.

Välkommen in i den åttonde generationen Rolls-Royce Phantom sedan 1925. Enligt tillverkaren själv är detta den yppersta lyxprodukt som världen för tillfället kan erbjuda. Som bevis anförs hur varumärket ständigt används i överförd bemärkelse – "klockornas", "stereoapparaternas" eller kanske "gräsklipparnas Rolls-Royce".

Fälgarna på provbilen har 22 tums diameter, men standard är 21 tum. Navkapseln med RR-märket hänger alltid i våg.

Foto: Eric Lund Bild 1 av 16

Nya Rolls-Royce Phantom är mycket lik föregångaren från 2003, men formerna är lite mjukare och mer svepande.

Foto: Eric Lund Bild 2 av 16

Bakpartiet har en sluttande design som ansluter till många tidigare Rolls-modeller.

Foto: Eric Lund Bild 3 av 16

Champagneglas och en kyld karaff döljs i baksätets mittparti. Utöver champagneglas det finns även två whiskyglas och ännu en karaff under mittarmstödet.

Foto: Eric Lund Bild 4 av 16

Bakdörrarna öppnas bakåt. Interiören är rymlig och detaljarbetet samt materialvalen håller högsta klass.

Foto: Eric Lund Bild 5 av 16

The Spirit of Ecstacy har sett olika ut genom årtiondena, men statyetten håller sin position.

Foto: Eric Lund Bild 6 av 16
Bild 7 av 16

För första gången på Rolls-Royces toppmodell har kylargrillen av handpolerat, rostfritt stål försiktigt införlivats i själva fronten, i stället för att stå som en solitär på främre stötfångaren.

Foto: Eric Lund Bild 8 av 16

Absolut vibrationsfri gång och en mäktig kraftutveckling. Maskinrummet hyser en tolvcylindrig motor med 6,75 liters volym, dubbla turbo och 571 hästkrafter.

Foto: Eric Lund Bild 9 av 16

Istället för varvräknare finns till vänster en ”kraftreservmätare” – vid vila visar den 100 procent. Instrumenten är digitala på en TFT-skärm men kromringarna sitter där på riktigt.

Foto: Eric Lund Bild 10 av 16

Här torde de flesta semesterpackningar rymmas. Det gäller bara att nå grejerna man pulat in – bagageutrymmet sträcker sig långt fram i bilens innandöme.

Foto: Eric Lund Bild 11 av 16

En högrest instrumentpanel som döljer modern teknik. Den stora skärmen för navigationskarta med mera kan hissas ned när den inte används.

Foto: Eric Lund Bild 12 av 16

Såväl picknickbord som underhållningsskärm manövreras elektriskt.

Foto: Eric Lund Bild 13 av 16

Passagerarna i baksätet kan både justera sina fåtöljer i detalj (lutning, position, massage) och manövrera bilens infotainmentsystem.

Foto: Eric Lund Bild 14 av 16
Foto: Aston Martin Bild 15 av 16
Foto: Bentley Bild 16 av 16
Annons
X
Annons
X
Annons
X
Annons
X