Annons

Annah Björk:Den tvetydiga känslan av att bli mosad till musik

Publiksurfande i Prag.
Publiksurfande i Prag. Foto: Naki/Pymca/REX/TT

Jag minns hur befriande det var att handlöst kastas runt mot okända kroppar. Det var något i gränslösheten och våldet som frigjorde känslor som var svåra att kanalisera i andra rum. Nu gör punkens och metal-scenens moshpits comeback – i den moderna hiphopens publikhav.

Under strecket
Publicerad

Clairo.

Foto: imageSPACE/Shutterstock/TTBild 1 av 4

Rico Nasty på väg till visning under New Yorks modevecka.

Foto: MEGA/TTBild 2 av 4

Nea.

Bild 3 av 4

Jelassi.

Bild 4 av 4

Moshpit och moshing kommer från början från punken, det var bandet Bad Brains som myntade uttrycket. Under 90-talet spreds moshingen till hardcore- och metalscenen. Grunge-publiken anammade den delvis, men både Kurt Cobain och Smashing Pumpkins tog avstånd från vad de ansåg var ett aggressivt och våldsamt agerande. De sa att det fanns de som bara kom till konserterna för att ”bråka” och vara en del av moshpits.

I dag är det den nya hiphopen och dess påkostade konserter som håller liv i kulturen. Det är logiskt; hiphopens väsen grundar sig i att stjäla och ladda om varumärket. Hiphopen byggdes av samplingar, i begynnelsen skapades nya låtar genom att pussla ihop gamla, redan existerande. Dessutom är hiphopen den musikscen som lockar flest unga män i dag.

Annons
Annons
Annons