Annons

”Den totala katastrofen vid Slussen kan undvikas”

Om Centralbron ska läggas under vatten, måste också tunnelbanan läggas i tunnel under Söderström. Med tanke på översvämningsrisken vore det bra, menar artikelförfattaren.
Om Centralbron ska läggas under vatten, måste också tunnelbanan läggas i tunnel under Söderström. Med tanke på översvämningsrisken vore det bra, menar artikelförfattaren. Foto: Hasse Holmberg/TT

Pålningsarbetet som planeras vid Slussen skulle omöjliggöra eventuella framtida planer på att dra Centralbron och tunnelbanan under Söderström. Och att lägga tunnelbanan i tunnel där är nödvändigt för att få bort översvämningsrisken vid T-station Gamla stan.

Publicerad

Mats Wickman berättade i artikeln ”Varför struntar partierna i Stockholms kulturarv?” (SvD 10/7/2018) om ett informationsmöte kring Nya Slussen där stadsbyggnadsborgarrådet Jan Valeskog (S) fick åhörarna att tappa andan: en fullt relevant fråga om alternativ till Nya Slussen bemöttes med en obegriplig förklaring och en provokation. Så var det: jag var själv närvarande. Och tyvärr finns det fler exempel där Jan Valeskog kommer med illa genomtänkta svar.

På ett offentligt möte i den socialdemokratiska föreningen S-2000 den 9 februari i år avfärdar Jan Valeskog all diskussion om översvämningsrisken vid T-station Gamla stan med påståendet: "Det blir för dyrt att bygga om T-station Gamla stan om man vill säkra den mot översvämning – det skulle kosta 40 till 50 miljarder.” På min fråga var han fått uppgifterna ifrån svarade han i ett mejl: "Projekten är inte projekterade så det går inte att svara på. Bedömningarna [av kostnaderna] är mycket allmänt gjorda av en tjänsteman, dyrt blir det i alla fall.”

Annons
Annons
Annons