Annons

Hans Henrik Brummer:Den svenske prinsen och den franska dubbelmoralen

Prins Eugen bedrev konststudier i Paris åren 1887–89. Till vänster "Rolla" av hans lärare Henri Gervex.
Prins Eugen bedrev konststudier i Paris åren 1887–89. Till vänster "Rolla" av hans lärare Henri Gervex. Foto: TT

Kokotter, kurtisaner och hetärer var ett frekvent inslag i de kretsar som prins Eugen rörde sig i under sin vistelse i Paris. Samtidigt blev prostitutionen alltmer ifrågasatt och ett återkommande ämne i tidens konst och litteratur.

Under strecket
Publicerad

"Nana" av Édouard Manet (1877).

Foto: TTBild 1 av 4

”Nana” av Henri Gervex.

Foto: TTBild 2 av 4

”Albertine i polisläkarens väntrum”, målning av Christian Krohg (1885–87).

Bild 3 av 4

Henri Gervex i sin studio på rue de la Chaussee d'Antin i Paris, cirka 1885.

Foto: Edmond BenardBild 4 av 4

Prins Eugen kallade sin lärare Henri Gervex för blagueur – skojare. Detta var sagt med ett vänligt och överseende tonfall. Eugens ord var riktade till modern, drottning Sofia. Om avsikten var att lugna henne i den händelse hon förstått att Gervex ägnat sig åt genrer av ett mer avancerat parisiskt slag får lämnas åt sidan. Vad han själv visste om mästarens konstnärskap var en annan sak. Säkerligen mycket mer än ett yttrande gjort en passant.

Vid tiden för Eugens ankomst till Paris vintern 1887 hade Gervex nio år tidigare drabbats av en skandal. Han hade rönt samma öde som Édouard Manet, vars målning "Nana" 1877 refuserats av Parissalongen av sedlighetsskäl. Året därpå stod Gervex i tur. Hans "Rolla" refuserades av Parissalongen på samma grunder. I Gervex fall var det var Parissalongens administration – inte dess jury – som sett sig tvungen att bespara publiken chocken av att se en sängkammarscen med ett högdramatiskt innehåll.

Annons
Annons
Annons