X
Annons
X
Scen
Kommentar

Lars Ring: Den stora dramatiken ägde rum vid sidan om scenen

Teateråret 2017 kom att bli svårslaget dramatiskt: #metoo, #tystnadtagning och uppror mot chefer har skakat om svensk scenkonst under 2017.

Den 19 november läste kvinnliga skådespelare upp anonyma vittnesmål om sexuella övergrepp på Södra Teatern i Stockholm. Uppropet #tystnadtagning kom att prägla teateråret som gick.
Den 19 november läste kvinnliga skådespelare upp anonyma vittnesmål om sexuella övergrepp på Södra Teatern i Stockholm. Uppropet #tystnadtagning kom att prägla teateråret som gick. Foto: Jonas Ekströmer/TT

År 2017 kom att bli svårslaget dramatiskt – inte så mycket på teaterscenerna som runt dem, på själva teatrarna. Det var året då #metoo och #tystnadtagning radikalt kom att förändra svensk teater. 1974 fick ”Jösses flickor” premiär på Stockholms stadsteater, men det tog alltså 43 år innan sången ”Åh, åh, åh tjejer – vi måste höja våra röster för att höras” blev verklighet. Efter tusentals vittnesmål om manliga övergrepp och en obegriplig tystnadskultur går det inte att fortsätta att underställa och utnyttja kvinnor. Flera företeelser ligger bakom: den psykologiska realismen och dess krav på ”äkthet”, men också avsaknaden av fasta ensembler som gjort att skådespelarkåren har en mycket osäker arbetssituation.

Den 19 november läste kvinnliga skådespelare upp anonyma vittnesmål om sexuella övergrepp på Södra Teatern i Stockholm. Uppropet #tystnadtagning kom att prägla teateråret som gick.

Foto: Jonas Ekströmer/TT Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X
Annons
X