Annons

I efterhand, föregånget av Det evinnerliga upprepandetDen som redan är död riskerar ingenting

Maurice Blanchot
Maurice Blanchot Foto: Everett Collection, RogerViollet, IBL Ill: Staffan Lö wstedt

Han sköts ”nästan” till döds vilket blev en vändpunkt för Maurice Blanchot. Kristoffer Leandoer läser tre utgåvor av den franske författaren och finner att det Blanchot säger om skrivandet och författarens roll är den viktiga pusselbit som saknas i de flesta diskussioner om autofiktion.

Under strecket
Publicerad

Hos Dostojevskij finns ett tydligt före och ett efter. Skenavrättningen år 1849 och de därpå följande åren i Sibirien gav den existentiella klangbotten som möjliggjorde de stora romanerna: han har redan stått inför sin egen död.

Det är den erfarenhet som samurajerna tränade sig i. Genom att varje morgon föreställa sig en rad våldsamma dödar skulle de uppnå oövervinnerlighet, den som redan var död hade ju inget att riskera.

Bild 1 av 1
Annons
Annons
Annons