Annons

Den nya tidens tidning

Under strecket
Publicerad

Jag satt häromkvällen och tittade på två nya tidningar i min dvd-spelare.
Jag slapp bläddra, behövde inte ens läsa en rad och i den mån ämnet var musik kunde jag höra den och se den på en gång.
Tidningar på dvd känns knappast som en revolutionerande nyhet, på samma sätt som kassett-tidningen i åttiotalets början påstods ha kraften att över en natt göra alla traditionella musiktidskrifter överflödiga, men det finns en logik i att det är just den här hösten som de faktiskt börjar förtjäna att tas på allvar.

Tidigare har de på sin höjd varit en marginell angelägenhet för dem som har så mycket fritid att de finstuderar den obligatoriska avdelningen för ”ovanliga format” i ett hörn av den där bokaffären man går igenom på väg ut från något museum. Och möjligen för formgivare som åker till London enbart för att slentrianköpa japanska produkter som avdragsgillt ska ligga lite nonchalant på byråns köksbord.
Men just nu fyller de nya dvd-baserade magasinen ett ganska nytt tomrum som uppstått när inte ens
musikkanaler som MTV och ZTV längre knappt visar musikvideor, med undantag för någon Blink 182-bonanza mellan 02.00 och 02.30, än mindre givetvis med artister som säljer färre skivor än, säg, Robbie Williams eller 50 Cent.

Annons
Annons
Annons