Annons
X
Annons
X

Den nya tidens tidning

Jag satt häromkvällen och tittade på två nya tidningar i min dvd-spelare.
Jag slapp bläddra, behövde inte ens läsa en rad och i den mån ämnet var musik kunde jag höra den och se den på en gång.
Tidningar på dvd känns knappast som en revolutionerande nyhet, på samma sätt som kassett-tidningen i åttiotalets början påstods ha kraften att över en natt göra alla traditionella musiktidskrifter överflödiga, men det finns en logik i att det är just den här hösten som de faktiskt börjar förtjäna att tas på allvar.

Tidigare har de på sin höjd varit en marginell angelägenhet för dem som har så mycket fritid att de finstuderar den obligatoriska avdelningen för ”ovanliga format” i ett hörn av den där bokaffären man går igenom på väg ut från något museum. Och möjligen för formgivare som åker till London enbart för att slentrianköpa japanska produkter som avdragsgillt ska ligga lite nonchalant på byråns köksbord.
Men just nu fyller de nya dvd-baserade magasinen ett ganska nytt tomrum som uppstått när inte ens
musikkanaler som MTV och ZTV längre knappt visar musikvideor, med undantag för någon Blink 182-bonanza mellan 02.00 och 02.30, än mindre givetvis med artister som säljer färre skivor än, säg, Robbie Williams eller 50 Cent.

Var - annat än möjligen på artistens hemsida - kan du faktiskt råka se en ny video med Smog? En dokumentär om kanadensiska Black Mountain? Eller en intervju med Manchesters naivistiska folkexperimentalister Supreme Vagabond Craftsman?
Finns det ens någon anledning för ett mindre band att pantsätta sina föräldrar för att göra en video när det i praktiken inte finns något medium att visa den i?
Det är därför jag bli så glad av den internationella - men i England baserade - tidningen Specialten som äntligen försiktigt har börjat hitta till Sverige.
Kanske låter jag dryg och självgod nu och i sådana fall ber jag om ursäkt, men jag känner en stark släktskap i ambition och vilja mellan Specialtens innehåll och det vi försöker åstadkomma med tv-serien This Is Our Music - att försöka skapa en plattform för artister som går sina egna vägar och inte har någon naturlig plats i de kommersiella medierna.

Annons
X

En svensk motsvarighet är Uzi Magazine - vars första nummer utspelar sig i Tokyo och passande har ett omslag som pryds av en av det briljanta designkollektivet Groovisions karakteristiska dockor - som i och för sig befinner sig närmare en suggestiv konstinstallation än det renodlade magasinet.
Men där finns också en modern ambition som jag finner oemoståndlig. Med hjälp av bilder, form och musik suddas de traditionella språkbarriärerna ut. Ingen behöver längre blicka ängsligt mot några anglosaxiska, engelskspråkiga förebilder.

Annons
Annons
X
Bild 1 av 1
Annons
X
Annons
X