Den nya statussymbolen – en lyxig barnvagn

En barnvagn av finaste modell blir allt mer en statussymbol för småbarnsföräldrar. Fyra av tio kan tänka sig att lägga 10 000 kronor på en barnvagn.

Publicerad
En Bugaboo Cameleon och en iCandy Peach Blossom Twin - barnvagnar i prisklassen 10000 till 14500 kronor stycket.

En Bugaboo Cameleon och en iCandy Peach Blossom Twin - barnvagnar i prisklassen 10000 till 14500 kronor stycket.

Annons

Undersökningen, som genomförts av Questback på uppdrag av försäkringsbolaget Salusansvar, illustrerar att nästan var tredje förälder anser att märket på barnvagn är viktigt. Men att vagnen är säker är, naturligt nog, köpets viktigaste faktor, därefter följer att den ska vara lättmanövrerad och snygg.

Det är samtidigt många som söker sig till andrahandsmarknaden för att pressa kostnaderna för babyn. Närmare två tredjedelar, 62 procent, uppger att de under det senaste året köpt något till sitt barn på Blocket eller på Tradera. Merparten av dessa köpte barnkläder och leksaker.

Annons

Mer från Startsidan

Annons
Annons