Sveriges medeltidDen nya historieboken är ”The best of Harrison”

Illustrationen till vänster är hämtad ur en historisk skrift om Stockholms blodbad, utgiven 1868. Till höger Dick Harrison.
Illustrationen till vänster är hämtad ur en historisk skrift om Stockholms blodbad, utgiven 1868. Till höger Dick Harrison. Foto: Fredrik Sandberg/TT

Dick Harrison är den svenske historiker som skriver flest böcker – och han gör det väldigt väl. Nya ”Sveriges medeltid” är ett av hans bästa översiktsverk, skriver historieprofessor Henrik Meinander.

Digerdödens fruktansvärda konsekvenser under andra hälften av 1300-talet får sin beskärda del av uppmärksamheten i Dick Harrisons ”Sveriges medeltid”.

Sveriges produktivaste och synligaste historiker Dick Harrison vilar inte på lagrarna. Hans regelbundna inslag i SvD och podcast om historiska brott rullar på. Samtidigt är han medskribent i två nya bokserier om dramatiska händelser i världens och Sveriges historia. Och parallellt med allt detta publicerar han översiktsverket ”Sveriges medeltid”, som visserligen till många delar består av textavsnitt ur hans tidigare böcker om dessa runt 900 år.

Så gör produktiva faktaboksförfattare. Återvinner sina idéer och tidigare publicerade texter, lägger till något väsentligt och omvandlar alltsammans till en ny helhet. Ofta leder det till glapp och överlappningar, men i Harrisons fall lyckas det utmärkt. Han är den av Nordens medeltidsforskare som lyckats bäst med att väcka publikens intresse för epoken ifråga. Och han är också en mycket välskrivande historiker, i vars verbala verktygslåda inte finns krokiga eller tomma formuleringar.